Friday 13 June 2014

KECACATAN Besar-besaran boleh TERDEDAH ALAMAT Setiap pengguna GMAIL . . .

Screenshot from mail.google.com

Srikandi גבורה Ternganga pepijat keselamatan dalam sistem Google mungkin telah digunakan untuk mencungkil berjuta-juta alamat e-mel pengguna. Aktivis itu mendakwa ia mengambil Google sebulan untuk membetulkan masalah ini selepas laporannya kepada syarikat.

Penyelidik Tel Aviv-based security Oren Hafif menemui pepijat dan telah memberitahu Google, yang telah berjaya menyelesaikan masalah tersebut.

Walau bagaimanapun, sebelum Hafif diberitahu Google, beliau berjaya mengambil beberapa 37,000 alamat dari sistem.

"Saya mempunyai sebab untuk mempercayai setiap alamat Gmail mungkin telah dilombongkan," Hafif memberitahu berwayar.

Beliau memuat naik tutorial video ke akaun YouTube beliau pada awal bulan Jun.

Massive flaw could have exposed every 
Gmail user’s address . . .

A gaping security bug in Google’s systems may have been used to unearth millions upon millions of users’ email addresses. The activist claimed it took Google a month to rectify the problem after his report to the company.

Tel Aviv-based security researcher Oren Hafif discovered the bug and has informed Google, which has managed to resolve the problem.

However, before Hafif notified Google, he successfully retrieved some 37,000 addresses from the system.

“I have every reason to believe every Gmail address could have been mined,” Hafif told Wired.

He uploaded a video tutorial to his YouTube account at the beginning of June.


Hafif mengakses laman mengisytiharkan bahawa capaiannya telah dinafikan pada akhir tahun lepas. Selepas menukar satu aksara di URL laman web itu, halaman Gmail itu berkata beliau akan mengnafikan akses kepada alamat yang berbeza.

Beliau automatik perubahan watak menggunakan perisian yang dipanggil DirBuster. "Saya boleh melakukan ini berpotensi tanpa henti," kata Hafif.

Walaupun kata laluan tidak disediakan, bug yang mungkin telah meninggalkan akaun terbuka luas untuk spam, phishing dan kata laluan percubaan hacking.

Google ganjaran Hafif dengan $ 500 - yang beberapa pengulas disifatkan sebagai sangat rendah memandangkan kerja yang dia lakukan.

"Sebagai seorang yang baik adalah tidak sangat menguntungkan pada hari ini :)," Hafif dipaparkan di Twitter pada hari Khamis.

Jurucakap Google mengesahkan untuk Berwayar bahawa syarikat itu telah dibaiki pepijat dan dianugerahkan kepadanya beberapa pampasan kewangan. Walau bagaimanapun, Google tidak membalas sebarang jemputan lagi untuk komen.

Hafif accessed a page declaring that his access had been denied towards the end of last year. After changing a single character in the website’s URL, the Gmail page said that he’d been denied access to a different address.

He automated character changes using software called DirBuster. “I could have done this potentially endlessly,” said Hafif.

While passwords weren’t provided, the bug may have left accounts wide open to spam, phishing and password hacking attempts.

Google rewarded Hafif with $500 – which some commentators deemed to be very low considering the work he did.

“Being a good person is not very profitable these days :) ,” Hafif posted on Twitter on Thursday.

A Google spokesperson confirmed to Wired that the company had repaired the bug and awarded him some financial compensation. However, Google did not respond to any further requests for comment.


Facebook akan memberikan PENGIKLAN dengan DATA LAWATAN Anda ke laman Web LUAR . . .

AFP Photo/Ed Jones

Facebook adalah untuk mula menyediakan pengiklan dengan lebih data pengguna, mengambil dari tabiat melayari dan melawat laman web luar, di samping semasa mereka suka. 'Ini akan menjadi kali pertama bahawa Facebook telah menggunakan maklumat dari luar rangkaian.

Syarikat itu mengumumkan perubahan awal pada hari Khamis, berkata langkah itu bertujuan mensasarkan pengguna individu dengan lebih cekap.

"Jika anda tinggal di Amerika Syarikat, anda akan dapat untuk menggunakan pilihan iklan dalam beberapa minggu akan datang, dan kami sedang bekerja keras untuk berkembang di peringkat global dalam bulan2 akan datang," Facebook yang dinyatakan di dalam blog post pada hari Khamis.

Bagaimanapun, langkah itu telah mencetuskan kebimbangan di kalangan penyokong privasi dan mungkin akan menyalakan kritikan lanjut mengenai yang menghormati - atau kekurangan itu - data peribadi pengguna.

"Facebook adalah meneruskan kempen utk menolak sampul surat data, meningkatkan privasi merisaukan & kebimbangan pengguna-perlindungan," Jeffrey Chester, pengarah eksekutif Pusat Digital Demokrasi, memberitahu ‘The Wall Street Journal’.

Tetapi Facebook digambarkan perubahan dalam cahaya yang lebih positif.

"Ini adalah sejenis pengiklanan berdasarkan minat, dan banyak syarikat telah melakukan ini," kata syarikat itu.

Facebook sudah mempunyai banyak akses kpd pengguna-penggunanya 'data peribadi, dengan pihak yang ke-3' plug-ins 'juga mengumpul banyak maklumat.

Untuk mencairkan kebimbangan, Facebook akan buat pertama kali menjadi memberi orang kemampuan untuk mengedit semua kepentingan 'pada rekod peribadi mereka.

"Jika anda tidak mahu kami untuk menggunakan laman web dan aplikasi yang anda gunakan untuk menunjukkan kepada anda iklan yang lebih relevan, kita tidak akan ‘we won’t’.

Anda boleh memilih untuk keluar daripada jenis iklan ini mensasarkan dalam pelayar web anda menggunakan standard industri Digital Pengiklanan Alliance memilih keluar, dan pada peranti mudah alih anda dengan menggunakan kawalan yang IOS dan Android menyediakan, "kata syarikat itu.

Joseph Turow, seorang profesor komunikasi di Universiti Pennsylvania, memberitahu WSJ bahawa walaupun membenarkan pengguna untuk melihat mengapa mereka menjadi sasaran adalah satu langkah yang positif, dasar privasi Facebook yang sentiasa berubah boleh memadamkan kesedaran lebih hakisan perlindungan privasi.

Facebook "menitiskan [s] daripada apa yang mereka lakukan supaya apa-apa jenis kemarahan dilesapkan," kata Turow. "Saya rasa ia adalah satu strategi, untuk menjadi jujur."

Facebook will provide advertisers with data 
on your visits to external websites . . .

Facebook is to start providing advertisers with more user data, drawing from browsing habits and external websites visited, in addition to their current 'likes.' This will be the first time that Facebook has used information from outside the network.

The company announced the change early on Thursday, saying the move is aimed at targeting individual users more efficiently.

“If you live in the US, you’ll be able to use ad preferences in the next few weeks, and we are working hard to expand globally in the coming months,” Facebook stated in a blog post on Thursday.

However, the move has sparked concern among privacy advocates and will likely ignite further criticism about its respect – or lack thereof – of users’ personal data.

“Facebook is continuing on a campaign to push the data envelope, raising troubling privacy and consumer-protection concerns,” Jeffrey Chester, executive director of the Center for Digital Democracy, told The Wall Street Journal.

But Facebook portrayed the changes in a more positive light.

“This is a type of interest-based advertising, and many companies already do this,” the company stated.

Facebook already has a great deal of access to its users’ personal data, with third party ‘plug-ins’ also gathering a great deal of information.

To dilute concerns, Facebook will for the first time be giving people the ability to edit all ‘interests’ on their personal record.

“If you don’t want us to use the websites and apps you use to show you more relevant ads, we won’t. You can opt out of this type of ad targeting in your web browser using the industry-standard Digital Advertising Alliance opt out, and on your mobile devices using the controls that iOS and Android provide,” the company stated.

Joseph Turow, a professor of communication at the University of Pennsylvania, told WSJ that although allowing users to see why they are being targeted is a positive step, Facebook's ever-changing privacy policy could quell awareness over the erosion of privacy protections.

Facebook “dribble[s] out what they do so that any kind of anger is dissipated,” Turow said. “I think it is a strategy, to be honest.”


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...