Monday 16 June 2014

PERSEDIAAN Amerika Syarikat utk DIALOG secara LANGSUNGl dgn IRAN berhubung Ancaman ISIS di IRAQ - laporan

Sukarelawan, yang telah menyertai Tentera Iraq untuk memerangi militan kebanyakannya Sunni, membawa senjata dalam satu perarakan di jalan-jalan di bandar Sadr Baghdad (Volunteers, who have joined the Iraqi Army to fight against predominantly Sunni militants, carry weapons during a parade in the streets in Baghdad's Sadr city (Reuters/Wissm al-Okili)

Srikandi גבורה Amerika Syarikat sedang bersiap sedia untuk dialog terbuka dengan Iran untuk membincangkan masalah keselamatan dan cara-cara bertindak balas kepada militia Sunni radikal yang telah bertapak di Iraq barat Iraq, The Wall Street Journal dipetik pegawai kanan Amerika Syarikat sebagai berkata.

Ikut kemas kini hidup RT mengenai keadaan di Iraq (Follow RT's live updates on the situation in Iraq)

Rundingan mungkin bermula seawal minggu ini. Kerjasama tidak mungkin adalah untuk mengambil tempat sebagai pemimpin-pemimpin DUNIA cuba untuk berunding perjanjian dengan Iran untuk menyekat program nuklearnya.

Masalah keselamatan Iraq adalah aspek pusat yang sama untuk kedua-dua pihak. Militan Sunni radikal Al-Qaeda cabang Negara Islam di Iraq dan Levant (ISIS/ISIL) telah memajukan dan menangkap bandar-bandar di barat laut Iraq. Golongan ini yang telah mengisytiharkan penawanan ibu negara Baghdad sebagai objektif utama mereka.

Ia masih belum jelas yang saluran diplomatik pentadbiran Obama akan menggunakan, kata laporan ‘report’ itu.

Reuters juga menyebut seorang pegawai kanan Amerika Syarikat sebagai berkata bahawa Washington sedang mempertimbangkan perbincangan dengan Tehran.

Satu pilihan untuk Amerika Syarikat adalah melalui Vienna, di mana pegawai-pegawai Amerika Syarikat dan Iran dijadualkan untuk bertemu dengan kuasa-kuasa DUNIA yang lain bagi membincangkan program nuklear Iran. Terdahulu, Jabatan Negara Amerika Syarikat mengumumkan bahawa US diplomat No 2, Timbalan Setiausaha Rang Undang-Undang Negeri Burns, akan pergi ke Vienna untuk mengambil bahagian dalam perbincangan mereka.

Senator Lindsey Graham Amerika Syarikat dinyatakan pada hari Ahad bahawa Washington memerlukan Iran untuk mengelakkan keruntuhan kerajaan di Iraq. "Kami mungkin akan memerlukan bantuan mereka untuk memegang Baghdad," Graham memberitahu CBS'' Menghadapi Negara.'

Iran juga telah bercakap dalam menyokong ‘in support’ kerjasama. Presiden Iran Hassan Rouhani berkata pada hari Sabtu bahawa Tehran boleh mempertimbangkan bekerja sama dengan Washington untuk pertempuran ancaman pelampau.

"Kami pernah berkata bahawa semua negara perlu bersatu dlm memerangi keganasan. Tetapi sekarang mengenai Iraq kami tdk melihat rakyat Amerika mengambil keputusan lagi," kata Rouhani pada sidang akhbar.

Apabila ditanya jika Teheran akan bekerjasama dengan musuh lama Amerika Syarikat dalam menangani kemajuan oleh pemberontak Sunni di Iraq, Rouhani menjawab, "Kita boleh berfikir mengenainya jika kita melihat Amerika bermula dihadapi kumpulan pengganas di Iraq atau di tempat lain."

US preparing for DIRECT Dialogue with IRAN 
over ISIS threat in IRAQ – report

The US is getting ready for an open dialogue with Iran to discuss Iraq’s security concerns and ways of responding to radical Sunni militia that have been gaining ground in western Iraq, The Wall Street Journal quoted senior US officials as saying.


The talks are likely to begin as early as this week. This unlikely cooperation is to take place as world leaders try to negotiate an agreement with Iran to curtail its nuclear program.

Iraq’s security concerns are the central aspects common to both parties. Radical Sunni militants of Al-Qaeda offshoot the Islamic State in Iraq and the Levant (ISIS/ISIL) have been advancing and capturing cities in the northwest of Iraq. The jihadists have declared the capture of the capital Baghdad as their top objective.

It is not yet clear which diplomatic channel the Obama administration will be using, the report said.

Reuters also cited a senior US official as saying that Washington is considering the discussion with Tehran.

One option for the US is to go through Vienna, where US and Iranian officials are scheduled to meet with other world powers to discuss Iran’s nuclear program. Earlier, the US State Department announced that the No. 2 US diplomat, Deputy Secretary of State Bill Burns, will be going to Vienna to participate in those talks.

US Senator Lindsey Graham stated on Sunday that Washington needs Iran to avoid a government collapse in Iraq. "We are probably going to need their help to hold Baghdad," Graham told CBS' 'Face the Nation.'

Iran has also spoken out in support of cooperation. Iranian President Hassan Rouhani said on Saturday that Tehran may consider cooperating with Washington to battle the extremist threat.

"We have said that all countries must unite in combating terrorism. But right now regarding Iraq we have not seen the Americans taking a decision yet," Rouhani said at a press conference.

When asked if Tehran would work with its old adversary the United States in tackling advances by Sunni insurgents in Iraq, Rouhani replied, "We can think about it if we see America starts confronting the terrorist groups in Iraq or elsewhere."


Amerika Syarikat MENARIK Keluar kakitangan 
kedutaan Baghdad sebagai Militan ISIS menakluki 
bandar lain di barat laut IRAQ . . .

Bendera Amerika Syarikat terbang di hadapan bangunan Canselori di dalam perkarangan kedutaan Amerika Syarikat di Baghdad (A U.S. flag flies in front of the Chancellery building inside the compound of the U.S. embassy in Baghdad (Reuters/Lucas Jackson)

Srikandi גבורה Pemberontak Sunni yang diketuai oleh Golongan ISIS menawan bandar Iraq barat laut Tal Afar pada hari Ahad, laporan berkata, sebagai militan meneruskan kejayaan mereka di Baghdad. Amerika Syarikat berkata ia menempatkan semula beberapa kakitangan kedutaannya ke bandar-bandar Iraq yang lain.

Ikut kemas kini hidup RT mengenai keadaan di Iraq (Follow RT's live updates on the situation in Iraq)

Militan dari Negara Islam Iraq & Levant (ISIS/ISIL) menakluki bandar selepas berjuang dengan pasukan keselamatan, beberapa orang di bandar itu memberitahu Reuters melalui telefon.

Iraq Jeneral Mohammed al-Quraisy disahkan CNN bahawa kota itu jatuh kepada pemberontak Sunni. Tal Afar terletak di wilayah Nineveh dan mempunyai penduduk kira-kira 80,000 orang, kebanyakan mereka adalah Turkmen Iraq.

ISIS juga telah dilaporkan menawan 2 kampung di wilayah Diyala.

Sementara itu Amerika Syarikat semakin meningkat keselamatan di kedutaannya di Baghdad, Jabatan Negara Amerika Syarikat berkata, sambil menambah bahawa bebe-rapa kakitangan akan berpindah keluar dari ibu negara.

"Beberapa anggota keselamatan kerajaan Amerika Syarikat tambahan akan ditambah kepada kakitangan di Baghdad; kakitangan lain akan dipindahkan buat sementara - kedua-duanya kepada Ketua Konsulat kami di Basra dan Arbil dan kepada Unit Sokongan Iraq di Amman," kata kenyataan itu Walau bagaimanapun, " majoriti besar "kakitangan kedutaan akan kekal di Iraq.

Seorang pegawai Amerika Syarikat yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan memberitahu Reuters bahawa kurang daripada 100 Marin Amerika Syarikat dan anggota tentera yang lain menuju ke Iraq untuk mengukuhkan keselamatan di kedutaan Baghdad.

"Kedutaan Amerika Syarikat di Baghdad masih terbuka dan akan terus melibatkan diri setiap hari dengan rakyat Iraq dan pemimpin yang dipilih mereka - menyokong mereka kerana mereka mengukuhkan proses perlembagaan Iraq dan mempertahankan diri daripada ancaman pasti akan berlaku," kata jurucakap Jabatan Negara dalam satu kenyataan.

Sementara itu, rakyat Amerika Syarikat telah dinasihatkan untuk menghadkan di 5 wilayah Iraq, termasuk Anbar dan Kirkuk.

Pada hari Sabtu, Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat Chuck Hagel memerin-tahkan ‘ordered’ pengangkut pesawat USS George HW Bush dipindahkan ke Teluk Parsi dalam kes Washington memutuskan untuk menggunakan kekerasan tentera di Iraq untuk membantu melawan ISIS.

Pemberontak ISIS berjaya merampas bandar-bandar Iraq Mosul dan Tikrit dengan anggaran kuasa kuat-7,000. Pada hari Jumaat, pejuang Syiah cuba untuk melawan momentum ISIS berhampiran Muqdadiya, hanya 80 km (50 batu) dari had bandar Baghdad.

PBB berkata angkatan ISIS telah menjalankan hukuman mati ringkasan dan rogol sebagai kumpulan pertempuran untuk mengambil alih negara ini.

Apabila cabang Al-Qaeda, kumpulan hyper-fundamentalis aktif di Iraq dan Syria jatuh keluar dengan rangkaian pengganas global. Ia mendapat terkenal untuk taktik kejam, yang termasuk awam menyalibkan dan pemotongan kepala orang-orang yang melanggar tafsiran agama yang ketat.

Iraq berada di bawah pengaruh kerajaan Syiah majoriti selepas pencerobohan yang diketuai yang mengulingkan rejim Sunni yang didominasi Saddam Hussein pada tahun 2003. Sejak pengunduran tentera Amerika Syarikat pada tahun 2011, ketegangan sektarian telah direbus lebih, menyebabkan pemberontak Sunni semakin melancarkan perang terhadap kerajaan pusat.

ISIS has also reportedly captured two villages in Diyala province 

US evacuates Baghdad embassy staff as ISIS militants overrun another town in northwest IRAQ . . .

Sunni insurgents led by ISIS jihadists captured the northwestern Iraqi town of Tal Afar on Sunday, reports say, as the militants continue their advance on Baghdad. The US says it is relocating some of its embassy staff to other Iraqi cities.


The militants from the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIS/ISIL) overran the town after fighting with security forces, several people in the town told Reuters over the phone.

Iraqi Gen. Mohammed al-Quraishi confirmed to CNN that the city fell to Sunni rebels. Tal Afar is located in the Nineveh province and has a population of about 80,000 people, most of whom are Iraqi Turkmen.

ISIS has also reportedly captured two villages in Diyala province.

Meanwhile the US is increasing security at its embassy in Baghdad, the US State Department said, adding that some personnel will be moved out of the capital.

"Some additional US government security personnel will be added to the staff in Baghdad; other staff will be temporarily relocated - both to our Consulate Generals in Basra and Arbil and to the Iraq Support Unit in Amman,” the statement said. However, the “substantial majority” of embassy staff will remain in Iraq.

A US official speaking on condition of anonymity told Reuters that less than 100 US Marines and other military personnel are headed to Iraq to reinforce security at the Baghdad embassy.

"The Embassy of the United States in Baghdad remains open and will continue to engage daily with Iraqis and their elected leaders -- supporting them as they strengthen Iraq's constitutional processes and defend themselves from imminent threats," State Department spokeswoman said in a statement.

Meanwhile, US citizens have been advised to limit travel in five Iraqi provinces, including Anbar and Kirkuk.

On Saturday, US Defense Secretary Chuck Hagel ordered that the USS aircraft carrier George H.W. Bush be moved to the Persian Gulf in case Washington decides to use military force in Iraq to help fight ISIS.

ISIS insurgents managed to seize the Iraqi cities of Mosul and Tikrit with an estimated 7,000-strong force. On Friday, Shia fighters attempted to counter ISIS momentum near Muqdadiya, just 80 km (50 miles) from Baghdad's city limits.

The UN said ISIS forces have carried out summary executions and rapes as the group battles to take over the country.

Once an offshoot of Al-Qaeda, the hyper-fundamentalist group active in Iraq and Syria fell out with the global terrorist network. It gained notoriety for its ruthless tactics, which include publicly crucifying and beheading those who violate their strict religious interpretations.

Iraq came under the influence of a Shia-majority government after the US-led invasion toppled Saddam Hussein's Sunni-dominated regime in 2003. Since the withdrawal of US troops in 2011, sectarian tensions have boiled over, resulting in Sunni insurgents increasingly waging war against the central government.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...