Monday 16 June 2014

MILITAN Sunni menawan BANDAR Tal Afar daripada Rakyat 200 ribu MEMBESARKAN Kawalan IRAQ . . .

Imej dimuat naik pada 14 Jun 2014 laman web jihad Welayat Salahuddin didakwa menunjukkan militan daripada Negara Islam Iraq dan Levant (ISIL) berdiri di sebelah kenderaan Iraq yang ditangkap ditinggalkan oleh pasukan keselamatan di lokasi yang tidak diketahui di wilayah Salaheddin (An image uploaded on June 14, 2014 on the jihadist website Welayat Salahuddin allegedly shows a militant of the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) standing next to captured vehicles left behind by Iraqi security forces at an unknown location in the Salaheddin province (AFP Photo)

Srikandi גבורה Militan Sunni berjuang untuk membuat sebuah negara Islam di Iraq telah menjaringkan kemenangan lain dalam langkah mereka untuk mengawal wilayah yang lebih. Mereka menawan Tal Afar, sebuah bandar 200,000 penduduk di utara-barat negara itu.

Bandar ini telah diambil sebelum subuh pada hari Isnin, AP disahkan Datuk Bandar Abdulal Abdoul. Laporan itu juga telah disahkan oleh penduduk lalui telefon.

Militan ISIS menuntut hukuman mati beramai-ramai tentera Iraq, gambar post mengerikan (ISIS militants claim mass executions of Iraqi soldiers, post gruesome pictures (GRAPHIC)

Persediaan untuk dialog secara langsung dengan Iran berhubung ancaman ISIS di Iraq Amerika Syarikat – laporan (US preparing for direct dialogue with Iran over ISIS threat in Iraq – report)

Penduduk melaporkan bahawa terdapat pertempuran berat dalam had bandar sebagai tentera keselamatan Syiah digunakan roket dan helikopter dalam usaha untuk menghentikan militan memajukan.

"Keadaan ini adalah bencana di Tal Afar. Terdapat pertempuran gila dan kebanyakan keluarga terperangkap di dalam rumah-rumah, mereka tidak boleh meninggalkan bandar," kata seorang pegawai tempatan memberitahu Reuters pada hari Ahad sebelum bandar telah ditakluki. "Jika pertempuran berterusan, suatu pembunuhan beramai-ramai di kalangan orang awam boleh berlaku."

Tal Afar menempatkan kebanyakannya etnik Syiah dan Sunni Turkmen. Penduduk takut dihukum oleh garis keras pejuang Sunni ortodoks yang terdiri daripada Negara Islam radikal Iraq dan pergerakan Sham.

Bandar ini telah menjadi salah satu daripada perkhabaran rintangan ISIS di utara-barat Iraq kerana, tidak seperti kebanyakan tentera Iraq yang lain, unit bertahan ia tidak melarikan diri militan. Ia juga terletak berhampiran dengan kawasan dikawal oleh Kurd, yang telah autonomi dari Baghdad dalam kebanyakan hal dan mempunyai militia mereka sendiri.

SUNNI Militants SEIZE Tal Afar City of 200k citizens ENLANGING Control Of IRAQ . . .

The Sunni militants fighting to make an Islamic state in Iraq have scored another victory in their move to control more territory. They captured Tal Afar, a city of 200,000 residents in north-west of the country.

The city was taken just before dawn on Monday, Mayor Abdulal Abdoul confirmed to AP. The report was also confirmed by residents on the phone.

Residents reported that there was heavy fighting within the city limits as Shiite security troops used rockets and helicopters in an attempt to stop the advancing militants.

"The situation is disastrous in Tal Afar. There is crazy fighting and most families are trapped inside houses, they can’t leave town," a local official told Reuters on Sunday before the city was overrun. "If the fighting continues, a mass killing among civilians could result."

Tal Afar is home to mostly ethnic Shiite and Sunni Turkmen. Residents fear persecution by the hardline orthodox Sunni fighters comprising the radical Islamic State of Iraq and Sham movement.

The city had been one of the few spots of resistance to ISIS in the north-west of Iraq because, unlike most other Iraqi troops, the unit defending it didn’t flee the militants. It is also located close to the regions controlled by Kurds, who have been autonomous from Baghdad in most regards and have their own militias.

Orang2 Iraq, yang menawarkan diri untuk memerangi militan jihad, berkumpul di sekitar bas di Baghdad pada 13 Jun 2014, sebagai pasukan keselamatan mengukuhkan pertahanan di ibu negara (Iraqi men, who volunteered to fight against the Jihadist militants, gather around buses in Baghdad on June 13, 2014, as security forces are bolstering defenses in the capital (AFP Photo/Sabah Arar)

Tentera Iraq dan keselamatan tentera yang terlatih terbukti menjadi terlalu bersedia untuk mempertahankan negara ini daripada operasi kilat ISIS, yang kini mengawal wilayah yang besar, termasuk bandar kedua terbesar Iraq Mosul dan kampung halaman Saddam Hussein Tikrit.

Kejayaan tentera ISIS membuat Amerika Syarikat mempertimbangkan ‘consider’ prospek bergabung tenaga dengan musuh lama, masa Iran untuk membantu kerajaan Iraq dalam menangani ancaman akan berlaku.

US-trained Iraqi army and security forces proved to be grossly unprepared to defend the country from the lightning operation of ISIS, which is now in control of a large territory, including Iraq’s second-largest city Mosul and Saddam Hussein's hometown of Tikrit.

ISIS military success made US consider the prospect of joining forces with its long-time adversary Iran to help the Iraqi government in dealing with the imminent threat.



ISIS bertujuan untuk mewujudkan satu keadaan Islam fundamentalis di wilayah-wilayah atau Iraq dan Syria dengan majoriti penduduk Sunni. Mereka adalah salah satu daripada pejuang paling sengit dan paling radikal di rantau ini, terkenal dengan mengadakan serangan pengeboman berani mati dan pembunuhan besar-besaran ‘mass executions’.

Serangan Iraq mereka juga menjadikan mereka tenaga militan yang paling kaya dan bersenjata di rantau ini, selepas mereka menawan bank dan depot tentera.

ISIS seeks to create a fundamentalist Islamist state in the territories or Iraq and Syria with the majority of Sunni population. They are one of the fiercest and most radical fighters in the region, notorious for staging suicide bombing attacks and mass executions.

Their Iraqi offensive also made them the most wealthy and well-armed militant force in the region, after they captured banks and military depots.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...